عکس هایی خارق العاده از عقیق (ترجمه)
تاريخ : دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, | 19:48 | نویسنده : مهدي رحماني


بخشی بزرگ شده (
detail) از یک برش بزرگ عقیق برزیلی که از یک جزیره نارنجی درخشان عقیق محصور شده با آنچه که به نظر می رسد که یک عقیق خزه ای (moss) قهوه ای تیره باشد، شکل گرفته است. اغلب عقیق های خزه ای محتوی اکسیدمنگنز هستند و این نمونه نیز بوسیله کوارتز بلورین محصور گردیده است. ( اندازه 2 سانتی متر)

 

 

 

 

این تصویر که با نورعبوری (transmitted light) از گرداگرد یک عقیق نواری اسکن گردیده، یک جزیره کوارتزی را که بواسطه حلقه های هم مرکز چشم های عقیق بوجود می آید را نشان می دهد. این چشم ها (eyes) عموماً در نتیجه برشی سرتاسری از ساختار نیم کره ای ایجاد می گردند. چنین ساختاری عموماً تا نزدیک سطح خارجی گسترش می یابد. (اندازه 3 سانتی متر)

 

 

 

 

این عقیق ماداگاسکاری (Madagascan agate) چندین ویژگی کلاسیک را نشان می دهد که عبارتند از: نواربندی هم مرکز (concentric banding)، چشم های برش خورده از میان ساختار کروی، انتهای مجاری توخالی که پیرامون ادخال مواد معدنی دیگرمانند روتیل یا گوئتیت شکل گرفته اند و منطقه ای از کوارتز بلورین.( اندازه 7 سانتی متر)

 

 

 

 

عقیق اغلب یک حفره پر شده از کوارتز را احاطه می نماید اما اینجا قضیه برعکس است. کل برش، حاوی نواری بسیار نازک از عقیقی است که منطقه گسترده ای از کوارتز آن را در مرکز این ساختاربسیار زیبا می پوشاند. (اندازه 10 سانتی متر).

 

 

بخشی بزرگ شده (detail) از عقیق قبلی (بالایی) که نوع کمپلکس را نشان می دهد، ساختارهایی که توضیح آنها دشوار است از ویژگی های منحصر به فرد عقیق برزیلی اند.( اندازه: 3 سانتی متر)

 

 

 

 

ساختارهای نواری این عقیق نسخه ای به شدت نابهنجار شده از نوع کلاسیک "دژسان" می باشند. تصور می شود که این اعوجاج درنتیجه نیروهای داخلی قبل از بلورزایی ایجاد شده باشند اما ماهیت دقیق آنها قابل درک نیست. (اندازه: 7 سانتی متر)

 

 

تصاویر فوق و بسیاری دیگر از طریق وبسایت پروفسور وِستون قابل دستیابی اند.

 

 

 

پروفسور ریچارد وِستون معمار و نویسنده ای بلندآوازه، همچنین استاد معماری در دانشگاه کاردیف انگلستان می باشد.

 

به عنوان بخشی از نمایشگاه جهان آینده (FutureWorld exhibition) او خانه درخشان (Radiant House) را که به عنوان یک باغ دیوار شده (walled garden) قابل سکونت متصور می شد، طراحی کرد و ساخت. این سازه سقفی از تخته چند لایه (plywood) متحرک روی یک شیشه سازه ای (structural) داشت. او همچنین اوریجینال خانه ای مثلثی مبتکرانه ای را طراحی نموده و بسیاری از کارهای وی در نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی هنر (Royal Academy of Arts) به نمایش گزارده شده اند. کتاب های وی از جمله مدرنیسم (Modernism)، برنده جایزه بین المللی کتاب موسسه معماران آمریکا (American Institute of Architects) گشته است و تک نگاری (monograph) وی در مورد کارهای یورن اُتزان (Jørn Utzon) معماری خانه اپرای سیدنی، احتمالاً بهترین مونوگرافی ای است که تاکنون درمورد یک معمار نوشته شده است.

 

عشق پروفسور وِستون به تصاویر کانی ها زمانی شکل گرفت که وی آمونیتی (ammonite) خرید که بهایی بیش از اسکنر وی داشت. تصاویری که وی در آن زمان تهیه نمود نتایجی بسیار بد به دنبال داشت. ولی اکنون اسکنر پروفسورهزینه ای بیشتر از تعداد زیادی از آمیونیت ها دارد اما نتایج شگفت انگیزند. تهیه نمودن چنین تصاویری زمان بسیار زیادی را می طلبد ، آماده سازی کانی ها، گرفتن اسکن بعد از اسکن، و حذف دیجیتالی لکه های ایجاد شده بوسیله پودر ساینده و خاک. تنها تعداد قلیلی از تصاویر کلکسیون وی، آنرا به مجموعه ای آنلاین تبدیل نموده است، احتمالاً بدون داشتن شور و علاقه مندی، ریچارد نمی توانست چنین کلکسیون بزرگی از تصاویری با کیفیت عالی را جهت لذت بردن شما گردآوری نماید. او شما را دعوت می کند تا از 200 تصویر کانی موجود در وب سایتش دیدن کنید.

استفاده از این مطلب، تنها با درج نام منبع، بلامانع می باشد.

Translation from English to Farsi by Hooman hajikarimi

منبع مقاله

http://geology.com/articles/agate-photos/ 

 

 


نظرات شما عزیزان:

هم دانشگاهی
ساعت20:23---17 آبان 1392
سلام نوریان عزیز ،وبلاگتون جالبه ولی جالبتراز این هم میتونه بشه سعی میکنم آخرهفته هاسر بزنم به امید جالبترشدن

یه منتظر
ساعت11:54---14 تير 1392
سلام اقا مهدی دستت درد نکنه
جالب بود.
تشکر


me.fa
ساعت22:58---11 تير 1392
مطلب خوبي بود

ممنون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: